357. Vlissingen

Het heeft gisteravond en vannacht nog lange tijd geregend. Vanochtend, bij het opstaan, wordt het droog en begint zowaar het zonnetje te schijnen.

Tegen tienen maken we los en varen we richting het Kanaal door Walcheren. Het waait hard, maar in het Kanaal hebben we daar niet veel last van. Geheel tegen mijn verwachtingen in is er geen enkel vrachtschip te bekennen. Ik had het idee dat het een soort Prinses Margrietkanaal was, maar dat is dus niet het geval.

Net in Middelburg stoppen we even bij een watersportwinkel op een ponton. Zowaar! Ze hebben nieuwe leuvertjes voor ons. Bob tankt wat diesel en daarna is het wachten op de 'Blauwe Golf' van vijf bruggen die sinds deze week weer werkt. En ja hoor, we kunnen lekker doorvaren. Met een stuk of tien boten passeren we zo Middelburg en Souburg.

Voor de zeesluis in Vlissingen moeten we even wachten. De kleine sluis blijkt vervelend lage balken te hebben waardoor de stootwillen moeten drijven willen ze nog wat doen.
Buiten de sluis is het precies zoals we verwachten. Er waait ondertussen een windkracht 6 recht tegen. De stroom staat drie knopen mee, het is wind tegen stroom over de volle lengte van de Westerschelde... Hoge golven dus. We hoeven maar een klein afstandje af te leggen van de sluis naar de Michiel de Ruyterhaven, maar we hebben ons wel speciaal hiervoor in de zeilpakken en reddingsvesten gehesen. Niet geheel onterecht want de boot duikt diep in de golven en komt er weer hoog bovenuit. We sturen vlak langs de hoge kant de haveningang in want anders lopen we het risico dat we er met drie knopen stroom mee, hard voorbij spoelen... Het gaat allemaal goed gelukkig. De havenmeester ziet ons aankomen (niet heel moeilijk want er is geen kip op het water) en zet het bruggetje vast open. Zo lopen we snel de zeer smalle haveningang binnen.

Twee zeilboten uit de sluis die naar Breskens over zouden steken, komen al gauw op dat plan terug. De een keert om en de ander vaart met ons mee richting de haven. Goed dat we gereserveerd hebben, want de andere boot die dat niet gedaan heeft, wordt zonder pardon weggestuurd. Ik heb medelijden met ze want ze moeten dezelfde weg terug. Maar nu tégen de stroom in... We krijgen twee plekjes naast elkaar helemaal achterin de haven. Enkele boten verder ligt wéér de Balou met buren uit onze straat die we ook al in de Roompot tegenkwamen...

's Middags kijken we op het havenhoofd naar de bijna storm die op de kust staat. In de haven giert de wind door de masten, buiten is het minstens zo erg. De snelle Pilot boten varen af en aan om de loodsen op containerschepen en tankers af te zetten of op te halen. Ze trekken schuimende sporen door het water. Machtig om te zien. Daarna gaan we de stad in. Vlakbij de haven zijn er ringsteekwedstrijden op vooral Belgische paarden. De berijders zijn geheel in het wit gekleed met een oranje sjerp om. Er zijn veel deelnemers en het gaat er fanatiek aan toe. In het grote overdekte winkelcentrum doen we uitgebreid boodschappen. Op de terugweg zien we Nico en Elly op een terrasje zitten en sluiten we natuurlijk aan. Er hangen de hele middag al zeer donkere wolken, maar er vallen geen buien uit. We boffen weer.

We koken een lekker maaltje en doen het verder rustig aan. Het is bijna eb, de haven stroomt aardig leeg. Over een uur of zes zal de boot bijna boven de muur uitkomen, maar dat zal ik niet bewust meemaken want dan ben ik al in dromenland...
Later op de avond begint het nog even te regenen. We zitten warm en droog: voor ons geen vuiltje aan de lucht!

- Posted using BlogPress from my iPad

1. Leuk, Vlissingen hebben wij 33 jaar gewoond, leuke stad, beetje Rotterdamse sfeer. Tip: de jachthaven van WSV De Schelde in Vlissingen, vlak na de laatste brug (als je uit Middelbug komt)is een prima alternatief. 10 min. lopen naar de binnenstad, goede kantine.....Groet