316. Oudeschild - Harlingen

Bijzonder hoe het weer in een halve dag tijd om kan slaan. Waaide het gisteravond nog 5 tot 6 Beaufort, vanmorgen is het bijna windstil en de zon schijnt. Om 9 uur houden we pallaver en bespreken we onze plannen. Na enkele dagen Oudeschild is het de hoogste tijd om verder te trekken.

Om half 11 gaat het tij meelopen richting Harlingen en maken we los. We zijn ditmaal met 6 boten want een geïnteresseerde watersporter uit Sneek wil graag een stuk met ons meevaren. Hij ligt met zijn Midget bij ons aan de steiger en heeft ons reilen en zeilen dus van dichtbij meegemaakt. We lijken hem een hele gezellige club...

Er waait een windkracht 4 en we spurten, met de stroom mee, met een lekker vaartje weg. In de Texelstroom gaat het nog een tandje harder waaien. Hier en daar verschijnt het eerste rifje of wordt de genua wat ingerold. Wind en stroom lopen dezelfde kant op, dus de golven zijn mooi afgevlakt. Daar hebben we helemaal geen last van. Het zeilt heerlijk!

Nog voor de Doove Balg ontstaat er voor ons een hele dreigende, donkerblauwe lucht. Zomaar uit het niets ontstaat er een waterhoos. De boot die een eind voor de Beau-4 vaart, wordt erdoor verrast. De zeilen klapperen, de boot gaat scheef en draait alle kanten op.
Daarna komt er nog een waterhoos aan. De onderkant is breed en je ziet hem door het water spetteren. Alle boten bij ons in de buurt hebben ondertussen de zeilen gestreken en liggen te wachten of varen heel zachtjes door, want het is volstrekt onvoorspelbaar welke kant de hoos opgaat. Nadat er zo nog een paar exemplaren zijn gepasseerd, hijsen we de zeilen en vervolgen we onze weg.

In de Boontjes komen we een armada van schepen tegen die van de eilanden komen. Ze varen tegen de stroom in en hebben allemaal reuze haast. Ze moeten vast de verplichte ligdag van gisteren goedmaken...

In Harlingen aangekomen, varen we vrij vlotjes de Noorderhaven binnen. Annemarie en Jan liggen aan de kade, evanals de Sylke. De andere boten liggen tegen ons aan. Het is even wat puzzelen en meten met de lange lijnen, maar daarna staat het koude bier klaar en kunnen we bijkomen van toch wel een lange zit.

Het weer heeft zich goed gehouden de hele dag. We hebben alleen wat spetjes gehad. Maar als we eenmaal met ons allen in de poffertjes- annex pannenkoekenkraam zitten, barst de regen los. We waren mooi op tijd binnen! We verbouwen de zaak een beetje om aan onze benodigde 14 zitplaatsen te komen. Miranda werpt zich op de bloemen en de schemerlamp...

Na de pannenkoeken en het ijs van Min 12 lopen we door de regen naar de boten die ondertussen al een eindje langs de kade gezakt zijn. We duiken snel naar binnen en daarna wordt het rustig, heel rustig. Volgens mij is iedereen behoorlijk moe van de reis...

De gevaren route van vandaag: