170. Eerste tochtje

De filters zijn ondertussen daadwerkelijk ingebouwd. Heel erg blij ermee zijn we nog niet, want daardoor doet de kachel het niet meer. Maar daarover later.

We gaan woensdag voor het eerst dit jaar met de boot een paar daagjes op stap. Van huis uit zeilen we naar Lemmer. Onderweg hebben we telefonisch contact met de nieuwe eigenaren van de North Beach de 'Windroos'. Zij besluiten ook naar Lemmer te komen. Later in de middag zien we ze aan komen varen en komen ze gezellig naast ons liggen. We kletsen, borrelen en bekijken elkaars boten. Altijd leuk.

's Avonds blijkt dat onze verwarming het niet doet. De avonden en de ochtenden zijn nog koud, dus we missen ons warmtebronnetje wel. Het blijkt dat de installateur vergeten is de kachel te ontluchten. Dat is nog niet zo'n makkelijk op te lossen probleem want alles zit stijf ingebouwd.

Donderdag zeilen we met twee boten naar Enkhuizen. Prachtig weer. Onderweg geeft de spiksplinternieuwe AIS transponder het op. Onbegrijpelijk. We hebben nooit iets kapot en nu zijn er twee problemen tegelijk.

Het is heerlijk zonnig in de Buitenhaven. Bob merkt er niet veel van want hij zit de hele middag in de motorruimte en in de bakskist te sleutelen. Kranen en leidingen gaan los, worden doorgeblazen, schoongemaakt en ontlucht. Om 6 uur 's avonds is het een grote chaos in de boot en er is nog steeds geen zicht op een oplossing. Gefrustreerd gooien we alles dicht en gaan uit eten. Dat blijkt een geweldige opkikker voor het moreel te zijn. Vooral ook de "koffie cognac" na afloop. We zijn daarna weer lekker warm van binnen.

Vandaag gooien we om 10 uur los. De boot aan de binnenkant wil weg. De Windroos gaat er ook vandoor maar wij blijven nog even aan de kade liggen. Er toch te weinig wind om te zeilen en toevallig zit de importeur van de AIS in Enkhuizen. Bob wandelt er naar toe en legt het probleem uit. 's Middags komt iemand een vervangende transponder brengen. Deze werkt in een keer. Het lag dus niet aan ons maar toch aan het vorige apparaat.
We blijven de rest van de dag ook maar in Enkhuizen. We liggen eerste rang en in het zonnetje. Visboer op een paar stappen verwijderd: wat willen we nog meer. Bob probeert wederom de kachel aan de praat te krijgen maar het wil nog steeds niet lukken.

Het lijkt wel of de watersporters nu pas ontwaken. Was het de vorige dagen zowel op het water als op de wal overal nog opvallend stil, nu begint er wat drukte te komen. De haven stroomt langzaam vol; de mensen hebben duidelijk op beter weer gewacht.