72. Lars en zijn Leisure

Sinds enige tijd volg ik de blog van een Leisure 17 zeiler op http://sailingleisure17.blogspot.com. Deze zeiler heeft ooit eens gereageerd op een blog van mij: “Prachtig verslagje! Zo begint een mens alweer te dromen van een eigen zeiljachtje”. Misschien aangestoken door onze verhalen (dat zou leuk zijn) heeft hij uiteindelijk ook een jachtje gekocht en zo is het begonnen. We lezen elkaars stukjes en zo nu en dan posten we een reactie. Hij vertelt een voor ons heel herkenbaar verhaal. Het enthousiasme over het hebben van een eigen boot -wij zijn aan onze zesde bezig- en het zo mooi mogelijk opknappen ervan -wij hebben er twee compleet gerenoveerd. Maar ja, we zijn in jaren dan ook wel wat ouder dan hij... 



Jammer genoeg woont hij in België en vaart hij in Zeeland. Te ver weg om hem in levende lijve te ontmoeten. Maar toch heel leuk om elkaars belevenissen zo op een afstand te volgen. Liggen we in de havenkom van Hindeloopen, zien we een dergelijk bootje binnenvaren. Hadden we een paar maanden geleden nog nooit van het merk gehoord, nu herkennen we het model van de foto’s van de blogger. Goh, het lijkt ook wel een Leisure 17! Onze belangstelling is gelijk gewekt. 

Er vaart een jonge jongen op de “Little Blue”. In zijn eentje. Onze Belgische blogger is dit weekend voor het eerst ook alleen met zijn boot op pad. Toevallig.  Wat later op de avond loopt de jongeman langs onze boot en begint een praatje. We maken kennis met Lars en nodigen hem uit aan boord. Wij zijn al aan de Schippersbitter toe, maar Lars krijgt keurig een kopje thee want hij is nog maar 15. Vijftien jaar en dan alleen met je eigen boot varen op het IJsselmeer! Hoe is dat zo gekomen? Lars heeft altijd met zijn ouders gezeild en heeft vorig jaar deze boot gekocht. Van zijn eigen met autowassen verdiende geld is hij hem aan het opknappen. Gelukkig heeft hij een handige opa die hem daarbij helpt. Tot nu toe heeft hij alleen de Friese Meren bevaren, maar nu heeft hij dan zijn vaargebied verlegd naar het IJsselmeer. Hij treft het net slecht want ’s middags heeft hij een flinke bui regen met onweer over zich heen gekregen. De boot is niet helemaal waterdicht en zowel hij als zijn voorraadkastje waren aardig nat. Maar Lars kan dat wel aan. Hij weet veel van zeilen én van boten. Heel veel, als je bedenkt dat hij nog maar vijftien is. Hij heeft meer dan genoeg ambities: zeilend de Atlantische Oceaan over, naar Patagonië, naar Alaska, hij wil overal wel heen. Fantastisch om te horen. Wat leuk dat zo’n jonge jongen al zo goed weet wat hij wil en er ook alles aan doet om dat te bereiken. Tel daarbij op dat het een leuke, sociale knaap is en je weet dat het hem hoogstwaarschijnlijk ook allemaal gaat lukken. Zijn ouders hebben een zoon om trots op te zijn; maar dat weten ze zelf vast ook al. Petje af voor jou Lars, en we komen je vast nog wel eens ergens tegen! En, als u ooit eens een goede opstapper voor een verre reis nodig hebt? Ik weet er één...

2 opmerkingen:

  1. Jaja, die Leisure 17 is blijkbaar een 'onbekende bekende'... Ik liep het voorbije weekend Herkingen binnen, en werd prompt aangesproken door een duits koppel. Zij hebben ook lang met een L17 gevaren. Nu hadden ze nog een huikje liggen in hun kelder en ik mocht dat gratis hebben. Ze gingen wel eerst even zelf kijken in wat voor staat het verkeerd... In mijn solo-vierdaagse was er geen plekje waar ik aanmeerde zonder aangesproken te worden, echt wel fijn zeg! Zo'n vierdaagse doe ik zeker nog een keer! En 'Chapeau' voor lars! 15 jaar en al solo met een L17: knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zal me even voorstellen. Ik ben Rene Vleut, mijn zeiljacht heet Uglyduck, en ik ben auteur van de Vaarwijzers Scandinavie en de Oostzee en Oostelijke Oostzee.
    Wat leuk dat jullie een blog over Lars hebben geschreven. Ook mij zijn de bijzondere zeilkwaliteiten van Lars opgevallen. Afgelopen kerst stond hij bij mij voor de deur om nieuwjaar te wensen (hij brengt de Flevopost rond het plaatselijke krantje) We raakten natuurlijk over zeilen aan de praat. Inmiddels is hij een zondag met me meegewwest, en hebben we ook samen de nacht van Lelystadhaven gevaren (zijn eerste nachttocht)
    Ik ben dezelfde mening toegedaan als jullie. Dat wordt nog wat met dit jong. In ieder geval bij mij aan boord heeft hij laten zien wat een volwaardig zeiler hij eigenlijk al voor zijn leeftijd is. Een uitstekend bemanningslid dus.
    Overigens Lars is gisteren veilig voor de rottigheid uit in Lelystad haven aangekomen. In een Leisure 17 met een dikke 5-6 achterop met twee rifjes in het grootzeil van Staveren naar Lelystad! Daar neem ik mijn petje voor af.

    BeantwoordenVerwijderen