187. Naar Borkum


Het waait de hele zondag hard. Gelukkig is het droog en zonnig en is er op zondag genoeg te doen en te kijken hier in Lauwersoog. 
Drie medereizende boten blijven op het Lauwersmeer liggen. Aan het eind van de dag hebben de overige vier zich verzameld in de buitenhaven van Lauwersoog. De weerberichten zijn eerst niet goed. Harde wind en onweer. Voorlopig blazen we de  eerste dagtrip naar Borkum daarom ook af. Als alternatief houden we een tochtje naar Schiermonnikoog in gedachten. 
In de loop van de namiddag en het begin van de avond worden de berichten echter wat positiever. Langzamerhand begint bij ons het idee te ontstaan dat het alsnog door zou kunnen gaan. Om half tien 's avonds komen we bij elkaar en nemen we het definitieve besluit: we gaan ervoor!

Drie boten komen met de eerste lichting van 7 uur door de sluis. De andere vier sluiten aan en zo starten we met zeven boten onze gezamenlijke vakantie. Het weer is goed. Van ons geschat gemiddelde van vijf knopen per uur komt niets terecht. We zeilen zo snel dat we met de stroom mee makkelijk een gemiddelde van zeven knopen halen. We zijn veel te vroeg bij ons "keerpunt" bij het Westgat waar we rechtsaf moeten slaan de Noordzee op. Gelukkig staat er bijna geen stroom meer tegen. We gaan als de brandweer en blijven redelijk bij elkaar: er vormen zich twee groepjes. Een groep met de snelle en/of 29 voeters en een groepje kleinere boten. Zo kunnen we elkaar goed in de gaten houden. 




We zeilen bovenlangs Schiermonnikoog, Rottumerplaat en Rottumeroog voordat we de  Eems bij Borkum induiken. Dikke regen- en onweersbuien omringen ons aan alle kanten maar gelukkig trekt het langs ons heen weg en worden we gespaard. De wind doet wel rare dingen. Hij trekt aan en draait bijna 180 graden. De meesten van ons hebben daar al op ingespeeld en hebben een of twee reven staan. We steken netjes haaks de vaargeul over en motorzeilen door het rommelige water de Fischerbalje binnen. 


In de Burkana Hafen zoeken we een plekje. Dat valt nog niet mee want ze zijn hier niet echt berekend op toeristen. De haven is een voormalige Marinehaven. Het heeft grote pontons voor werkboten, maar niet echt steigertjes voor ons maat notedopjes. Er is ook een Verenigingshaven met wat boxen, maar die heeft eerst geen plaats en later weer wel. Zo komt het dat de groep verspreid komt te liggen. Vier boten heel luxe aan een vingersteiger in de verenigingshaven en drie boten spartaans vastgeknoopt aan een ponton naast de Pilot boten. 


De haven is inderdaad een grote klotsbak eerste klas. Het waait ondertussen sowieso al Beaufort 6, maar elke keer als de Ferry, de Pilot of een ander groot schip langskomt, liggen wij nog minuten na te deinen en te rukken aan de touwen. Je zou er bijna zeeziek van worden. 

Op de wal wordt het beeld overheerst door voormalige marinebarakken. Het doet allemaal een beetje Oostduits aan. Gelukkig dat we weten dat het stadje een heleboel goedmaakt, want voor de havens hoef je hier niet te wezen. Morgen hebben we een "vrije dag" en gaan we lekker allemaal (uitslapen? en) het eiland verkennen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten