5. Een boot kopen in de UK

Tsja, dan kom je weer thuis. "Doen we het of doen we het niet." Puzzelen en rekenen. Wat zouden we moeten bieden? We weten hoeveel de boot in deze uitvoering nieuw heeft gekost. We weten ook hoe je de afschrijving van een boot kan berekenen. De verkoper vraagt een prijs en de koper doet een bod: meestal ligt de verkoopprijs ergens halverwege. We gaan er voor het gemak maar even van uit dat het in Engeland net zo werkt en we slaan aan het bieden. Na wat heen-en-weer mailen is iedereen tevreden en de boot verkocht. We spreken af dat we een aanbetaling doen.e eigenaar zet haar nog even op de helling om wat foto's van het onderwaterschip te maken. Een voorwaarde van ons. Een goed onderhouden schip van twee jaar oud laten keuren gaat ons te ver. Een risico dat we bewust incalculeren. Bij vorige schepen is ons al eens gebleken dat een keuring ook niet alles zegt. We denken zelf genoeg kennis in huis te hebben om de staat van het schip te beoordelen. En passant vervangt de eigenaar voor eigen kosten de display van de dieptemeter/log omdat hij die niet helemaal vertrouwt. Hij wil ons niet met een "onbetrouwbaar" instrument op pad sturen. Later blijkt dat het wieltje van het log in het rivierwater erg snel aankoekt. In Ramsgate halen we het los. Het zit vol met schelpjes, modder en allerlei levende have. Probleem opgelost!  

Engeland behoort tot de Europese Unie. Derhalve hoeven wij voor de boot in Nederland geen invoerrechten te betalen. Dat wil zeggen, mits een eigenaar ooit al eens BTW heeft betaald. Dat moet bewezen worden dus het is zaak dat dat ergens op schrift staat. Gelukkig is de verkoper behalve een hele lieve man, ook een hele ordelijke man. Hij heeft alle oorspronkelijke rekeningen keurig bewaard. De boot blijkt ook ingeschreven in het Small Ships Register (SSR), een soort kadaster stellen wij ons zo voor. Daar wordt ze op ons verzoek uitgehaald. De "Bill of Sale" wordt opgemaakt en ondertekend. Het valt niet mee om de Engelse ambtelijke taal in het officiële contract letterlijk te begrijpen. Voor ons belangrijk is, of er duidelijk vermeld staat dat het schip vrij is van hypotheek en dat er niemand anders rechten op kan doen gelden. Stel je voor… We maken het resterende bedrag over en dan maar kijken hoe lang het duurt voordat het dagen later, via allerlei onbegrijpelijke bancaire wegen, bij de Engelse makelaar terechtkomt. Wachten duurt lang.

2 opmerkingen:

  1. Heeft het bezoeken van een jachtmakelaar in het VK nog bepaalde voordelen? Zoals men een Duitse auto in Duitsland koopt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet echt, behalve dat de pond op dit moment laag staat. Pas ook op: Engelsen zijn vaak wat minder zuinig op hun boot dan wij. Maar je droomboot zal daar maar net liggen... Denk eraan om vanuit Nederland Engelse ponden te betalen omdat de Engelse banken torenhoge wisselkosten berekenen. Vraag om een rekening mét BTW zodat geen problemen met de douane krijgt. De BTW over de boot moet een keer betaald zijn.

    BeantwoordenVerwijderen