306. Volvo Ocean Race

Zodra we afgelopen oktober hoorden dat de Volvo Ocean Race Scheveningen aan zou doen, boekten we een slaapplek om toch vooral maar niets te hoeven missen! Als echte VOR fans volgen we al vanaf de start de belevenissen van 'onze boot' Team Brunel en natuurlijk ook van de vrouwenboot met 'onze' Carolijn Brouwer aan boord. Team Vestas Wind met Wouter Verbraak hebben we ook nog even gevolgd, maar door hun stranding duurde dat helaas niet zo lang.

En nu, 8 maanden later, is het zover. Zouden de schepen eerst op vrijdag arriveren en op zaterdag vertrekken, langzamerhand verschoof dat naar donderdag arriveren en zaterdag vertrekken. Niet getreurd, we boeken er nog een nachtje logies bij!

Donderdagmorgen reizen we af naar Scheveningen. De aankomsttijd van de boten wordt gedurende de dag steeds bijgesteld. Zoals het er 's morgens uitziet, wordt de eerste boot pas in de loop van de avond verwacht. We hebben dus alle tijd om eerst Scheveningen te herontdekken: het Kurhaus, het Circustheater, de opgeknapte boulevard...

beelden van sprookjes op de boulevard
Daarna zitten we achter het glas van een strandtent heerlijk in het zuinige zonnetje. In het begin van de avond verplaatsen we ons naar het festivalterrein. Er is genoeg te zien en te beleven. Zo laten we ons fotograferen met de echte beker die straks in Gothenburg voor de winnaar klaarstaat. We bezichtigen een dwarsdoorsnede van de boot op ware grootte. Het valt ons op hoeveel stahoogte er in de boot is maar in wat voor een donker en laag 'kantoortje' de navigator en de onboard reporter hun werk moeten doen. Als je al gevoelig bent voor zeeziekte, moet je daar echt niet wezen...

zeer ruime stahoogte
maar het kantoortje heeft een zeer verlaagd plafond...
We genieten van een optreden van oude rot in het vak Barry Hay van de Golden Earring. 'Radar love' klinkt nog net zo opzwepend als in 1973 toen het nummer voor het eerst uitkwam!

het podium
De wind in het Kanaal heeft het af laten weten: de aankomst van de boten wordt al later en later. Wanneer het 's nachts na enen wordt, haken we af en zoeken we ons bed op. We hebben het koud en het gaat lichtjes regenen. Jammer, maar dat duurt ons te lang.

De volgende dag maken we eerst een wandeling door de duinen en langs het strand. 's Middags gaan we weer even op het festivalterrein kijken. Alle zeven boten zijn uiteindelijk gearriveerd (de laatste om 6 uur 's morgens!) en liggen keurig op een rij aan de steiger.

zeven op een rij

Hier en daar zijn wat bemanningsleden bezig met kleine controles en reparaties. We lopen alle stands af en bezichtigen alles wat er te bezichtigen valt, zoals de voorstelling 'Another day at the office'.

Zaterdag staat de start van de eerste boot gepland om 12.00 uur. Wij zorgen dat we om 10 uur vooraan op de kade staan zodat we de bedrijvigheid op alle boten heel goed kunnen zien. Het is maar goed dat we zo vroeg zijn want het is stervens druk op het terrein. De mensen blijven binnenstromen.

De bemanningsleden lopen over het terrein af en aan. Handig die shirts met hun naam achterop... Ook heel leuk dat we al die helden die we al zoveel maanden via de beelden op internet volgen, nu in het echt zien.

Carolien Brouwer, stuurvrouw van Team SCA
Enkele bemanningsleden gaan in overlevingspak te water en maken met een sponsje de romp schoon. Om ze een beetje te helpen worden de waterballast tanks van de boten aan één kant gevuld zodat de boot scheef komt te liggen. Een ander gaat de mast in om de verstaging en de zalingen te controleren.

de romp poetsen
de mast in
Koning Willem Alexander is op bezoek bij Team Brunel. Hij bekijkt de boot en gaat met de bemanning op de foto.

koninklijk bezoek
De bemanningen van de boten worden met een 'sailors parade' bij hun boot ontvangen. Ze worden voorgesteld en met muziek binnengehaald.

het voorstellen van de bemanning
Om 11 uur maakt de eerste boot los. Ze vaart de haven uit en hijst de zeilen. Er worden wat proefrondjes gedraaid en om precies 12 uur volgt het startschot. Zo gaat dat de hele middag door. De laatste boot is pas om half 5 aan de beurt.

de 'vrouwenboot' vertrekt
Niet alleen het festivalterrein maar ook de havenhoofden en de duinen staan vol met tienduizenden mensen. Er worden gele Brunel vlaggetjes uitgedeeld en op het moment de Brunel naar de start vaart, is het één gele zee van vlaggetjes die naar 'onze jongens' zwaaien. De bemanning ziet het en zwaait enthousiast terug. Een mooi moment. Zie ook filmpje vertrek Brunel

Ook op zee krioelt het van de boten en bootjes die de schepen uitgeleide doen. Ik had niet durven dromen dat er voor een dergelijk evenement zoveel belangstelling zou bestaan; meer dan 150.000 mensen zijn op het evenement afgekomen. Voor herhaling vatbaar!