280. Aan de slag

Eindelijk is ook de SYLKE van haar winterkleed verlost.
Ze heeft alle stormen, regen-, sneeuw- en  hagelbuien van de afgelopen winter goed doorstaan. Als herboren komt ze onder het zeil te voorschijn; ze staat fier recht op haar bok en lijkt veel zin in het nieuwe vaarseizoen te hebben!

daar is ze weer!
Er zitten wat scheurtjes in een raampje van de wintertent. Het is ons niet duidelijk of dat door een zwakke plek in het plastic komt of dat het raampje ergens tegenaan heeft geklapperd. Het kan niet de schuld van de zeerailing zijn want Bob haalt 's winters alle scepters uit het gangboord. Dat kan met een enkel schroefje en dat doet hij juist zodat de tent mooi strak naar beneden kan hangen en er geen gaten of waterzakken in het zeil ontstaan. Gelijk maar doorpakken en de tent naar de zeilmaker brengen. Als we hem in het najaar weer nodig hebben, is dat probleem in elk geval opgelost!

Het eerste karweitje dat Bob aanpakt is het dieseldicht maken van het mangat van de dieseltank, deze hebben we in het najaar leeggehaald en schoongemaakt. De tank wordt nogmaals aan de binnenkant gedroogd en dan kan hij hermetisch afgesloten worden. Bob polijst eerst met een Scotchbrite schuurpad de rand. Daarna smeert hij een dun laagje vloeibare pakking op zowel de rand als de deksel. Dan de dieselbestendige rubberen pakking ertussen en met 16 schroeven de boel dichtschroeven. Arme Bob moet met losse dieseltankjes de ladder op en de ladder af om zo de dieseltank van de boot weer te vullen. Ruim 40 liter gaat erin. Het mangat lijkt goed dicht te zitten, maar voor de veiligheid zet hij er voor de nacht een kratje onder. Mocht het toch nog gaan lekken...

mangat, lekkratje en zwaard
Het midzwaard heeft de hele winter bij ons in de garage gelegen zodat Bob alle tijd had om het eens goed onder handen te nemen. Oude antifouling eraf, gelcoat bijwerken, schuren, Primocon en daarna weer nieuwe antifouling erop. Hetzelfde heeft hij in het najaar met de binnenkant van de zwaardkast gedaan. Het zwaard ziet er weer uit als nieuw en hangt op zijn plaats alsof er niets gebeurd is.

Het volgende karwei is de motor. Hij vervangt de grof en fijn dieselfilters en hij maakt het glas van de waterafscheiding schoon. Onderin zit een beetje drab. Het ontluchten van de motor gaat gelukkig van een leien dakje. Daarna nog een nieuwe impeller erin en hij is weer dik tevreden.

Daarna is het tijd om de romp met een sopje af te nemen en met een cleaner/wax schoon te maken en te poetsen. Met de machine uitpoetsen en met de hand nog even opwrijven. De romp voelt spiegelglad en glimt als snot; daar doe je het voor!

je kan je haar erin kammen...
Volgend weekend is het onderwaterschip aan de beurt. Helaas, de antifouling die wij altijd gebruiken (Hempel mille+) mag niet meer. We schakelen over op de Epifanes copper cruise, want die is in elk geval goedgekeurd tot 2022. Dat moet nog wel even gekocht worden (wat een geld voor zo'n klein blikje), samen met een nieuw stoomlicht. Ondanks dat we hem met een houten kapje hebben proberen te beschermen, is hij van de winter toch weer gesneuveld...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten