241. Hemelvaartweekend

We staan op tijd op, pakken snel in en vertrekken met de auto richting Makkum. Ruim op tijd om het tij naar Oudeschildt op Texel te halen. Er liggen vier vrije dagen voor ons. Een mooie gelegenheid om weer een wadtripje te maken.

We varen op de motor naar de sluizen van Kornwerderzand. Ik heb het daar nog nooit zo druk gezien. Een constante stroom bootjes vaart dezelfde kant op. Bij de sluizen aangekomen zien we dat er tientallen boten aan de wachtsteigers liggen en eenzelfde aantal drijft rond. Er liggen wat grote bruine vloot schepen en er komen een paar aan. Helaas hebben deze joekels voorrang bij het schutten, dus dat schiet niet op. Dit is gekkenwerk: dat wordt uren wachten en een hoop ergernis. Op internet hebben we al gezien dat alle Waddenhavens vol zijn; alleen Texel heeft nog enkele plekjes voor de kleinste maat scheepjes. Als we door de sluis zijn, wordt het een race om nog een van die plekjes te bemachtigen.

Het zijn wel onze vrije dagen; bedoeld ter ontspanning. Hier doen we niet aan mee. Zeilen is continu je plannen bijstellen en daar zijn we ondertussen heel makkelijk in geworden. Geen Texel dus dit weekend maar we blijven op het IJsselmeer. We maken rechtsomkeert en verleggen onze koers richting Medemblik/Enkhuizen. De gennaker (met wartel nu) gaat omhoog en met ruime wind zeilen we met een rustig gangetje zuidwaarts. Het is vrij bewolkt en best fris. Dat valt een klein beetje tegen.

de Kreupel: zo plat, je ziet het pas wanneer je er bijna overheen vaart...
lichtopstand de Ven bij Andijk
Vanwege de windrichting maken we eerst een slag richting Medemblik. De gennaker gaat eraf, we gijpen en varen onderlangs het vogeleiland de Kreupel naar Enkhuizen. Na 7 uur en 29 mijl zeilen arriveren we. De binnenhaven ligt vrij vol en we motoren terug naar de Compagnieshaven. Ook daar is het een gekkenhuis. Half Nederland zit op het water en ze lijken allemaal hier te zijn. Alle boxen zijn bezet (en dat zijn er nogal wat). We komen gestapeld op de eerste rang, langs de hoofdsteiger te liggen.

druk, druk druk
Zaterdag houden we een dagje sightseeing. Zondag is het plan om naar Medemblik te gaan. Weliswaar een stuk tegen de wind in, maar dan hebben we een betere uitgangspositie voor de terugtocht maandag. Dat hebben we heel leuk bedacht maar het weer houdt zich wederom niet aan de voorspelling: maandag geen wind. Om dan helemaal naar Makkum te motoren gaat ons (letterlijk) te ver. Dan maar geen Medemblik.

Enkhuizen

deze schipper heeft vast een tijdje niet gevaren...
Het streven wordt om in een keer naar Makkum te zeilen. De wind is helaas, net als bijna alle weekenden dit voorjaar, noord. Recht tegen dus. Misschien wordt het in de loop van de dag noordwest. Daar hopen we dan maar op. Met een lekker briesje laveren we naar Stavoren. We genieten volop! De wind draait nu en dan iets, maar helaas niet in ons voordeel. Na uren ploeteren geven we het op. Willen we nog voor donker in Makkum komen, dan moet echt de motor aan.

Na ruim 8 uur en 35 mijl varen zijn we in onze thuishaven. Het IJsselmeer is ondertussen uitgestorven en de jachthaven ook. Nog geen vakantieganger te zien.We hebben een fantastisch weekend gehad. Niets spectaculairs beleefd, maar we hebben heerlijk gezeild! Morgen, wanneer het windstil is, maar even in de tuin genieten van het zonnetje. Ook niet verkeerd...

1. Leuke trip! Doet me gelijk zin krijgen om toch maar eens werk te maken van een trip naar het IJsselmeer! En met die documentatie die jullie voor mij gemaakt hebben moet dat echt wel eens lukken.

2. We hadden elkaar bijna getroffen op Texel! We hebben op Hemelvaartsdag inderdaad 2 uur voor de kleine sluis bij Kornwerderzand gelegen en waren daardoor te laat om helemaal stroom mee te hebben. Maar gelukkig flink wind mee. Het laatste stuk in de Texelstroom moest de motor bij. Bij de ingang van de jachthaven de rode vlag. Maar dan blijkt het voordeel van de kleine maat: wij mochten doorvaren en op de A en B steiger was voor ons nog volop plaats. Geleerd van de gekte bij de sluis, zijn we op zaterdag heel vroeg van Texel vertrokken en waren we voor de meute door Kornwerd heen. Door de kijkgaten van de kazematten zagen we de schepen van de eilanden aankomen komen :-), interessant museum.