29. Warme ballen en koude puntjes



Nu we het toch over het weer hebben: dit blijft bij ons altijd een hekel punt. Gaat het een beetje waaien, gaat het stormen of blijft het juist windstil. Ik heb nog nooit een weerbericht op radio, tv of internet ontdekt dat het steevast bij het rechte eind heeft. Onze regionale Piet gaat altijd van het ergste scenario uit. Zo kan het zomaar gebeuren dat hij windkracht 6 voorspelt maar dat je in werkelijkheid het ijzeren zeil bij moet zetten omdat er geen zuchtje wind staat. Het KNMI geef een heel globaal weerbericht; een landelijk gemiddelde dat meestal juist wat te gematigd is voor het gebied waarin wij zeilen. Zo zijn er nog talrijke andere voorspellers maar op de een of andere manier kan je er nooit op vertrouwen. Dan zit er dus maar een ding op en dat is zelf proberen het wonder der meteorologie te doorgronden. Niet mijn liefhebberij want ik snap niets van hogedrukgebieden, lagedrukgebieden en de richting waarop de wind eromheen draait. Ik kan me er als alfa-leerling maar moeilijk een voorstelling van maken: ik ben dus absoluut onbetrouwbaar als lopende NAVTEX bij ons aan boord. Gelukkig heeft de Kolibriclub hierin voorzien en speciaal voor de onwetenden onder ons een bijeenkomst georganiseerd. Wij dus naar een lezing van Ted Jansen. Volgens de kenners een genie in het eenvoudig uitleggen van ingewikkelde zaken. De zaal zit proppie vol. Een teken dat ik toch niet de enige stoethaspel op dit gebied ben. Ted blijkt een aardige al wat oudere man te zijn. Gepokt en gemazeld in het zeilen, in het weer en in het onderwijzen. En, hoe is het mogelijk: ik snap echt wat hij uitlegt! Het heeft volgens hem dus allemaal te maken met warme ballen en koude puntjes en daar kan ik me als huisvrouw dus wél wat bij voorstellen. 

 Zijn goede raad is om voortaan op internet en in kranten op zoek te gaan naar weerberichten waarin deze smakelijke hapjes gebruikt worden. Geef mij van nu af aan een landkaart met wat vrolijke tekentjes en ik vertel u wat voor een weer het wordt! Maar, zonder dollen, het is echt een hele leerzame les. De goede man maakt in een paar uur duidelijk wat een dik boek over weerkunde niet kan: in begrijpelijke taal aan een leek uitleggen hoe het nou precies zit. Alle hulde aan Ted! Los van dit alles was het natuurlijk ook een weer een hele gezellige middag waar we ditmaal weer tal van bekende Kolibrizeilers tegenkwamen. Het was het ritje Eemnes meer dan waard.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Anita,
    Dan neem ik aan dat jij nu wekelijks uit kijkt naar het Weerbericht van Zilt!.
    Na deze uitleg is dit weerbericht voor jou nu gesneden koek.

    Groet
    Arnold

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad!We zijn trouwe luisteraars!

    BeantwoordenVerwijderen