218. Reddingmuseum Dorus Rijkers



We zijn er op weg naar de veerboot vaak langsgereden en zeiden dan tegen elkaar: "Daar moeten we ook nog eens naar toe!" Eindelijk is het ervan gekomen.

Het Reddingmuseum is prachtig te zien als je rijdt op de doorgaande weg richting de veerhaven van Den Helder. Je ziet het aan de overkant liggen, op het terrein van de Rijkswerf vlakbij  het Marinemuseum. Het is omringd door water en een paar oude Reddingboten liggen heel zichtbaar aan de steiger voor de wal van het museum. Je kan het bijna niet missen. We komen midden in de schoolvakanties maar het verbaast ons hoe weinig bezoekers er zijn. Op vertoon van je KNRM lidmaatschapspasje is de toegang voor één persoon gratis. We maken er een grapje over: "Ik dacht dat het lidmaatschap van de KNRM voor het hele gezin is. Als ze ons dan moeten komen redden, dan mag er ook maar één persoon op de reddingboot mee aan boord?" De vriendelijke, ongetwijfeld vrijwillige medewerkster achter de balie komt met een heel omstandig verhaal om uit te leggen waarom dat zo is. Wij begrijpen er niets van en zijzelf waarschijnlijk ook niet want uiteindelijk mogen we gewoon alle twee gratis naar binnen....


roeien door de branding...

De tentoonstelling is opgebouwd in een grote loods maar het ziet er allemaal aangekleed, modern en verzorgd uit. Ik denk dat heel wat vrijwilligers zijn ingeschakeld voor het onderhoud van een en ander. Er zijn veel foto's uit lang vervlogen tijden te zien maar ook gereedschappen en logboeken. Er staan oude tractoren opgesteld die de reddingboten de zee in trokken. Maar ook wipperwagens vol met materiaal. Oude roeireddingboten van hout en wat modernere boten. Er is een brug nagebouwd waarin met geluid, film en bewegingen een aanvaring in dikke mist wordt nagespeeld. Je kan ook op een bewegende brug van een reddingboot staan die over de golven danst op een woeste zee. Je mag een windtunnel in waarin windkracht 10 opgewekt wordt. Je kan met morse seinen, verschillende scheepsbellen luiden en in de filmzaal filmpjes bekijken. De reddingboten die aan de steiger liggen zijn vast ook voor bezoekers te bezichtigen. Wij hebben echter al eerder dergelijke boten bekeken en het is ons veel te koud en te  nat om naar buiten te gaan. Als opa en oma in spé denken we gelijk: hier moeten we met onze a.s.  kleinkinderen t.z.t. ook eens naar toe!



Jammer dat dit museum niet wat meer aandacht krijgt. Het is leuk om te zien hoe al het materieel in de loop der tijd verbeterd is en zeker ook welke onmenselijke prestaties de redders van weleer moesten leveren. Deze helden verdienen zoveel meer aandacht en erkenning dan ze nu krijgen.


De KNRM is voor bootjesmensen een onmisbare instantie. Eigenlijk zou iedereen die vaart, hier verplicht lid van moeten zijn. Ik ontvang regelmatig Tweets van de KNRM waarin om nieuwe opstappers wordt gevraagd. Het is dat ik de leeftijd niet meer heb en te ver weg woon van een kuststation want anders had ik me direct aangemeld! Wie wil?

1 opmerking:

  1. Zeer interessant! Jammer dat het voor mij zo ver weg is...
    Het is waar: eigenlijk heb ook ik te weinig oog voor de reddingsdiensten. Pas als je ze eens echt nodig hebt, komen ze onder je aandacht. Ik zal eens kijken of ik lid kan worden van de KNRM want uiteindelijk is mijn vaargebied bij jullie in het mooie Nederland!

    BeantwoordenVerwijderen