159. Schroef en verlichting

Het laatste vliesje ijs van het water in de achtertuin is vanmiddag verdwenen. Voor het eerst sinds tijden  blaast er geen snerpend koude wind. We krijgen subiet zin om iets aan de boot te gaan doen.

Een karweitje dat al heel lang ligt te wachten, is het verwijderen van de schroef. Hoezo?

De vorige eigenaar van de boot heeft ooit voor een grotere motor gekozen maar heeft nooit de schroef aangepast. We hebben al langer het idee dat de huidige schroef niet het maximale uit de motor haalt. Na het inwinnen van allerlei informatie en het lezen van talloze testen, zijn we er eindelijk uit. Na lang wikken en wegen nemen we een besluit: we gaan voor een 'Autoprop'.

Voor een filmpje over de werking van een Autoprop klik hier.

De Autoprop is een alleskunner die het in alle testen bovengemiddeld goed doet. Het is een uitstekende allrounder. De voordelen van deze schroef: hij geeft 85% minder weerstand onder het zeilen dan een vaste schroef. Bovendien past de 'spoed' zich automatisch aan aan het toerental van de motor zodat je altijd over de maximale kracht kan beschikken. Hij is net zo sterk in de achteruit als in de vooruit en er is geen wielwerking meer. Het toerental ligt lager dan bij de vaste schroef, dus hij is ook zuiniger.
Vooral de toename in zeil- en motorsnelheid spreekt ons aan. Als 'kleintje' in een veld van grote boten hobbelen we altijd achter de rest aan. Een beetje extra snelheid zou ons goed uitkomen. De aanschaf van een dergelijke schroef is een kostbare zaak. Vandaar ook dat we zo lang hebben getwijfeld.

Nu we zover zijn, moeten er talloze maten naar de fabrikant gezonden worden. Ook de diameter van de (conische) schroefas. Om daarachter te komen, moet de schroef eraf. Dat is niet een dagelijks karweitje en het gaat ook dan niet helemaal van een leien dakje. Het ding zit natuurlijk muurvast. Aan brute kracht hebben we niets, want met een beschadigde schroefas of schroefdraad ben je nog verder van huis. Heeft u wel eens van een pully trekker gehoord?
Ik nog nooit. Dat apparaat blijkt dus nodig te zijn. Net als een brandertje trouwens. Dan ben je er nog niet, want het roer moet er ook nog af. Anders kan de pully trekker er weer niet langs...
Een zielig gezicht, een boot met zo'n ontmanteld kontje.


Op aanraden van een andere North Beach eigenaar voorzien we gelijk maar de onderste bevestigingspunten in het roer van kit. Dat zat er inderdaad niet tussen.
Voor de verdere details zie de North Beach blog...
Het is gelukt, dus nu zijn wij in blije afwachting van de levering. We houden u op de hoogte!

Op BOOT Holland hebben we ons laten verleiden tot het aanschaffen van een mooi slank LED-balkje voor boven het keukenblok. Bij IKEA hebben we ook nog wat LED-strips gekocht. Leuke zuinige indirecte binnenverlichting voor onder de gangboorden. Bob is druk bezig om met soldeer de verschillende strips  aan elkaar te koppelen. De boot wordt nu nóg mooier dan zij al is!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten