49. Winterstalling

Het is bijna november. Nog een paar dagen dan gaat de brugbediening op de winterdienstregeling over. Voor ons het teken dat het seizoen voorbij is. Onze herfstvakantie loopt ook op zijn eind. Helaas komt er niets meer van varen. Was het lekker rustig, zacht weer geweest dan hadden we graag nog een rondje eilanden gemaakt. De temperatuur is weliswaar niet zo heel slecht, maar er waait wel de hele week een straffe wind en er valt een aardige bak met regen. Het animo voor het maken van een laatste tochtje is bij ons dan ook niet erg groot. We ontruimen de boot dus maar, halen de mast eraf en ontdoen haar van alle losse eindjes. Ze ziet er kaal, schoon en erg basic uit. Daarna varen we haar naar de winterstalling. Weer een prachtig zeilseizoen ten einde. Ondanks het mindere weer vermaken we ons deze vakantie prima. Is het geen zeilweer, dan moet je toch troost zoeken in iets anders nietwaar? We besluiten daarom tot de aanschaf van een nieuwe computer. Wat dat met zeilen te maken heeft? Bij mij best veel want ik vind het erg leuk om filmpjes van onze tochten te maken. Helaas kon onze bejaarde computer het benodigde megagrote filmbewerkingsprogramma niet meer aan. Tijdens het monteren sloeg de computer steevast op hol en viel daarna helemaal uit. Het opstarten vergde dan weer heel veel tijd en geduld en even later was ik weer terug bij af. Zo vergaat de lust tot monteren je wel. Na jarenlange trouwe dienst blijken de harde schijven vol, het geheugen overbelast en de techniek achterhaald. Van onze zeilavonturen van anderhalf jaar geleden, rond Bonaire en Curacao, heb ik nog maar een derde van het materiaal gemonteerd. Daarna heb ik het opgegeven. Dat is toch wel heel erg jammer. Ook met het vooruitzicht op onze reis naar Sint Maarten, besluiten we dat er niets anders op zit dan het apparaat te vervangen. In een verwaaide en verregende herfstvakantie hebben we alle tijd om de verschillende computerzaken af te lopen, foldertjes te lezen en aanbiedingen te vergelijken. Uiteindelijk komen we tot een keuze en kopen we een computer die ook het monteren van filmpjes weer aan kan. Het is wel even zweten op de gebruiksaanwijzing. Alles gaat net weer anders dan in het oude programma. Het kost me een hele middag om een filmpje van 8 minuten in elkaar te zetten. Maar dan heb ik ook eindelijk een beetje door hoe het allemaal werkt. Het nieuwe filmprogramma zit vol met foefjes en leuke aardigheidjes. Zo kan je ook "echt" uitziende trailers maken van je eigen film. Even uitproberen dus. Hieronder het resultaat. Het filmpje is nog niet zo scherp als ik zou willen. Dat wordt, vrees ik, langdurig uitproberen wat het beste bestandsformaat is om op te slaan. 
Maar goed dat de boot op de wal staat!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten