3. Een NB, en dan?



De knoop doorgehakt. Na een jaar of negen om dit ontwerp heen gedraaid te hebben, besluiten we definitief dat we ervoor gaan. De voordelen zoals wij die bedacht hebben in willekeurige volgorde: klein, sterk, grote stabiliteit, kottertuig (kluiver en zelfkerende fok), strijkbare mast, diepgang variërend van 85 cm tot 1.60 m, droogvallen, zeer zeewaardig, praktisch en functioneel. De nadelen: weinig binnenruimte en geen stahoogte. Als je dit plus en minnen lijstje zo leest lijkt de keuze niet moeilijk, toch…? Nu serieus op zoek naar een geschikte NB. Dat valt nog niet mee. Als je bedenkt dat er in totaal zo'n 45 zijn gebouwd, dan kan je op je vingers natellen dat als de boot werkelijk zo goed is als iedereen beweert, er maar zelden een tweedehands exemplaar beschikbaar komt. En dat is ook zo. "Botenbank", "Boten te koop", enfin noem alle websites maar op. Ze staan op onze computer onder Favorieten en we kijken elke dag of er nieuws te melden valt. Nadat we een van de eerste bouwnummers hebben bezichtigd, zakt ons de moed even in de schoenen. Er is redelijk wat aan dit exemplaar vertimmerd en de kwaliteit van de afwerking lijkt toch anders dan wij in gedachten hadden. Gelukkig, het ligt niet aan ons. De eerste paar zijn ooit in Frankrijk gemaakt. Heel toepasselijk met "de Franse slag" wat de afwerking betreft. Bouwer Jan Derks was daar ook erg ontevreden over en heeft toen subiet de bouw naar Polen verplaatst. Daar hebben ze blijkbaar nog wel vaklui die voor een betaalbare prijs een mooie boot kunnen bouwen. Weer zoeken en nu ook maar eens "Googelen". Dat is sterk: er wordt er een te koop aangeboden in Engeland! 

 

We weten wel dat ze overzees ook een schare fans hebben. De NB is inderdaad ideaal voor het scharrelen langs de Engelse kust en het bevaren van de ondiepe getijderivieren. De Engelsen zijn ook zeer gecharmeerd van het klassieke uiterlijk. Wat hen betreft lijken ze wat op de Cornish Crabber. Maar -belangrijk- ze zijn goedkoper en ondieper. Er zijn er ooit een paar geëxporteerd. Dit moet daar dus één van zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten